آشنایی با کمپرسور پیستونی
مارس 5, 2018
چیدمان محصولات در سالن سردخانه
مارس 5, 2018

تفاوت کمپرسورهای اسکرال و اسکرو

 

با وجود فراگیر شدن استفاده از کمپرسورها در سردخانه ها و شرکت‌های صنعتی گوناگون، دو نوع از کمپرسورها تحت عنوان کمپرسور اسکرال و اسکرو از استفاده بیشتری، نسبت به دیگر نوع‌ها برخوردار هستند.

برای این‌که بتوانید انتخاب درستی را از میان این دو نوع کمپرسور برای سردخانه داشته باشید، باید از تفاوت میان کمپرسور اسکرال و اسکرو مطلع باشید. تا بتوانید از هریک از این کمپرسورها، در محل مناسب استفاده کنید.

استفاده از کمپرسور در صنعت

انواع کمپرسورها مانند کمپرسور اسکرال و اسکرو، به ‌عنوان تجهیزات صنعتی پرکاربرد جهت فشرده‌سازی گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که در حین انجام عمل فشرده‌سازی توسط این کمپرسورها، دمای گاز نیز تا حدودی افزایش پیدا می‌کند.

نوع کمپرسورهای طراحی‌شده به ‌صورت سیلندر پیستونی، عملکردی مشابه سیلندر و پیستون مورداستفاده در طراحی خودروها را دارا هستند؛ اما کمپرسور اسکرال و اسکرو در گروه کمپرسورهای دوار جابجایی مثبت قرار می‌گیرند.

در واقع دلیل قرار گرفتن کمپرسور اسکرال و اسکرو در این گروه، به دلیل جابجایی مثبت این کمپرسورها می‌باشد؛ که در خلاف جهت عملیات فشرده‌سازی صورت نمی‌پذیرد.

خصوصیات کمپرسورهای اسکرال

در طراحی کمپرسورهای اسکرال، از دو تیغه فلزی با ضخامتی به شکل مارپیچ مانند استفاده شده است. عملکرد صحیح این تیغه‌ها به این صورت است؛ که همیشه یک تیغه به‌صورت ثابت بوده و تیغه دیگر در حرکت است. با وجود این دو تیغه طراحی‌شده در کمپرسورهای اسکرال، هوای واردشده به این کمپرسور به ‌مرور فشرده‌تر شده و با رسیدن به نقطه انتهایی از کمپرسور خارج می‌شود.

طراحی پوسته کناری این کمپرسور به‌گونه‌ای می‌باشد؛ که به ‌طور کامل محفظه را آب‌بندی می‌کند. تا فشرده‌سازی گاز بدون وجود هیچ‌گونه نشتی صورت بپذیرد و فرآیند فشرده‌سازی کامل گاز بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شود.

از کمپرسورهای اسکرال بیشتر برای سیستم یخچال، سردخانه، کولرهای گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت و چیلرهای مدولار استفاده می‌شود.

خصوصیات کمپرسورهای اسکرو

 این نوع از کمپرسورهای تولیدشده به دلیل دارا بودن شکل ظاهری خاصی که دارند، به ‌عنوان کمپرسورهای حلزونی نیز شناخته می‌شوند.

تجهیزات به ‌کار رفته در طراحی کمپرسورهای اسکرو از دو حلزون مارپیچ تشکیل‌شده است؛ که با محبوس شدن گاز در فضای بین مارپیچ‌ها، فاصله بین دو مارپیچ به ‌مرور کمتر می‌شود. تا این‌که عمل فشرده‌سازی گازهای موجود به ‌طور کامل صورت بپذیرد.

طراحی کمپرسورهای اسکرو با شکل مارپیچی به گونه ای است.که می‌تواند عمل فشرده‌سازی را با وجود فشار کاری تا ۱۵ بار به انجام برساند و گاز موجود را تا بالاترین حد ممکن فشرده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *