اجزای سیکل تبرید سردخانه آمونیاکی
دسامبر 8, 2017
اصول نگهداری میوه و سبزیجات در سردخانه بالای صفر
فوریه 28, 2018

ابعاد و ظرفیت سپراتور واینتر کولر

دقت در انتخاب ظرفیت و ابعاد سپراتور سردخانه به دلیل حفاظت از کمپرسور در جلوگیری از ورود مایع به آن ، بسیار حایز اهمیت است. محاسبات علمی مربوط به انتخاب سپراتور بسیار پیچیده بوده و در حوصله این یادداشت نمی گنجد. فاکتور های مهم که در محاسبات قطر و طول سپراتور تاثیر دارند شامل قطر جدایش ، سرعت جدایش ، دمای جدایش ، ویسکوزیته سیال ، چگالی سیال می شوند که تحت تاثیر سه نیروی وزن ، ارشمیدس و درگ قرار دارند.

سپراتور زیر صفر یا فشار پایین

حجم مایع سپراتور زیر صفر باید به گونه ای باشد که حجم کل اواپراتور های زیر صفر و لوله های رفت و برگشت به آن را شامل شود که در عمل برای محاسبه مقدار حجم لوله های رفت و برگشت به میزان ۲۰% حجم اواپراتورها به آن اضافه می گردد و چون می خواهیم بیشترین سطح جدایش را در سپراتور داشته باشیم در نتیجه باید میزان مایع موجود در سپراتور نصف حجم سپراتور باشد و بنابرای حجم سپراتور دو برابر حجم قسمت مایع آن می باشد.

اینترکولر

اینتر کولر در سیستم های بوستر استفاده می گردد و برای محاسبه حجم مایع آن علاوه بر محاسبه حجم مایع اواپراتور های بالای صفر و لوله های رفت و برگشت آن ، باید حجم مایع سپراتور زیر صفر را نیز شامل شود چون که تغذیه مایع سپراتور زیر صفر و همچنین تخلیه گاز داغ کمپرسور بوستر به اینترکولر می باشد. در نهایت حجم اینترکولر دو برابر حجم مقدار مایع لازم می باشد.

سپراتور بالای صفر

حجم سپراتور بالای صفر نیز دو برابر حجم مایع اواپراتور های در حال تغذیه آن و حجم مایع در لوله رفت و برگشت به آن می باشد.

پس از بدست آمدن حجم سپراتور باید اندازه ی قطر و طول آن را مشخص کنیم. معمولاً در انتخاب سپراتور به گونه ای عمل می شود که نسبت طول به قطر آن بین ۳ تا ۴ باشد بنابراین به راحتی می توان مخزن مورد نظر را انتخاب نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *